Helyi idő szerint ma 13:55-kor sikeresen arattuk le szűk másfél év kőkemény munkájának gyümölcsét. Engedjétek meg, hogy ezen euforikus mámor közepette megmutassam, hogy – nekem – mit is jelent ma idehaza egy startuppot menedzselni. Aki ismer az pontosan tudja, hogy bár nagyobbrészt mindig is multik körül dolgoztam, de bőven kivettem a részem startuppok építgetéséből is. Az INLOCK nem az első sikeres startup vállalkozásom…. már persze ha megengeditek, hogy sikeresnek predesztináljam a gyerekcipőben botorkáló történetünket. Valójában egyébként már az alap megfogalmazás is hibás. Az INLOCK nem egy cég és nem is egy startup. Az INLOCK leginkább egy projekt és én legjobb szándékkal is csak a projekt vezetőjeként aposztrofálhatom magam. Az INLOCK egy épülő (token) ökoszisztéma, ami azoké, akik birtokolják a tokenket és ezen keresztül hatást gyakorolnak annak működésére, hiszen általa jelenleg nyújtott és a jövőben nyújtandó megannyi szolgáltatásokban egy dolog közös: mindennek ára van, amit ILK-ban kell fizetni és amit megfizetnek a felhasználók az az ILK egy teljesen zárt folyamat szerint (a whitepapernek megfelelően) visszacsorog az ökoszisztémába, bármiféle kontroll és beavatkozási lehetőség nélkül.

Majd két tucat évnyi szakmai múlttal a hátam mögött meg kell mondjam minden ilyen projekt más és más. Amikor felmerült 2017 őszén a gondolat, hogy jöhetne már a cliff-hangernek és vágjunk bele egy újabb storyba szó szerint nulláról, akkor többször is elméláztam azon, hogy nem-e túlkoros vagyok egy ilyen projekt irányításához, de nyilvánvalóan hajtott a vágy, hogy bebizonyítsam ennek az ellenkezőjét, hiszen sok-sok év után újra találtam egy története, amibe hinni tudtam.

Kemény tizenegy évnyi nagybanki karrierrel és tapasztalattal a hátam mögött úgy döntöttem, hogy itt az ideje felülni a blockchain vonatra és létrehozni egy olyan platformot, amiben mindenki a saját maga bankja lehet. A kriptoeszközök kapcsán létfontosságú, hogy létrejöjjenek több magasabb szintű peer-to-peer pénzügyi szolgáltatásokat közvetítő platform, melyeknek a technológiai belépő szintje nem magasabb mint amit elvár egy mai neobank vagy webbank. Ezt a jelenleg tátongó űrt neveztük el adaptációs paradoxonnak (amiről korábban részletesen írtam itt: -link-), mely kapcsán büszkén jelenthetem be, hogy…

Jahogy mi történt ma 13:55-kor? Az INLOCK platformon sikeresen kiszolgáltuk az első éles ügyfél hiteligényt, ami ráadásul úgy alakult, hogy két független kölcsönnyújtótól kapta meg (peer-to-peer módon) a kívánt összeget a kölcsönigénylő. A tranzakció teljesen zökkenőmentesen zajlott le a több hetes tesztelés és a majd fél éves fejlesztés után. Ezzel kijelenthető, hogy letettük az asztalra azt amit vállaltunk és amivel tavaly év elején (egészen pontosan január 31-én) álltam fel a kongresszusi színpadára, majd nem-sokkal később a FintechShow-t jeleztem a tisztelt egybegyűlt zsűrinek, hogy a fintech szerintünk messze többet jelent, mint beállni a nagybankok mögé és csinálni egy csili-vili PFM UI-t a PSD2 OpenApikra. Talán pont ennek a pimaszságnak köszönhetem a Fintechzone magazin megtisztelő figyelmét (akik éppen a minap is megemlítették a projektet), továbbá enyém a megtiszteltetés, hogy idén az első előadással megnyithatom a FintechShow Kriptogazdaság szekcióját… Merthogy igen… 2019-ben a FintechShow-n már külön termet kap a kriptogazdaság, mely 4 előadást és egy kerekasztal beszélgetést is fog tartalmazni.

Na de visszatérve a mai sikerünkre… hogy mekkora meló áll ez az egy szem hitelecske mögött? Leírni baromi nehéz lenne, így csak számokat tudok pufogtatni. A tényleges fejlesztés 2018 tavaszán kezdődött, amikor le is raktunk egy mvp demo prototípust. Ebből kezdődött meg az éles fejlesztés tavaly nyáron. Egészen pontosan tavaly július 29-én lépett ki a korai próbálkozgatás időszakából. Legalábbis ezen a napon történt meg az első privát github commit, aminek apropóját az adta, hogy addigra már hat fő fejlesztett és képtelenség volt github nélkül karbantartani a kódot.

---------------- TECH GEEK DETAILS INCOMING ---------------------- Az INLOCK különböző komponenseit ezen szűk másfél év alatt  összesen 14 különböző fejlesztő kódolta, volt aki persze csak  egy-egy konkrét feladatra lett bevonva, de a core csapat szinte a  startpisztoly eldurranásától velünk volt. Kizárt, hogy ne hagynék  ki bárkit, ha nekifognék neveket sorolni, de mégis megteszem  annak reményében, ha mégis kimarad bárki, akkor ezzel nem sértem  meg az illetőt. Szóval a fejlesztés kapcsán hatalmas köszönet:  
{'coders':
['iFá', 'Dávid', 'Krissz', 'Peti#1', 'Peti#2', 'Benjámin'
'Attila', 'Balázs', 'Laci', 'Dzsí', 'Gyula', 'Greg']
}
... és persze Norbinak, aki a UI kapcsán kihozott bennünket a fényre és neki köszönhetjük, hogy felfogtuk... van élet a PHPn túl is. Hogy mit rakott le ez a tucatnyi kóder alig egy év alatt? 11 repo masterében beolvasztott közel 4000 commitot, ami a nettó programozás mellett legalább még egyszer ennyi code review-t, pull requestet és félelmetes mennyiségű confict merget jelentett. Ez utóbbikban persze a public github profilom szerint nem kifejezetten én jeleskedtem... Én inkább lapátoltam két kézzel a kódot, hogy legyen mit refaktorálnia és rendberaknia a srácoknak.
-----------------------------------------------------------------

Ezek a számok persze csak annak mondanak valamit, aki dolgozott hasonló jellegű projekten. Mindenki másnak talán ezzel tudnám legjobban leírni, hogy mit is raktunk össze:

Egy teljesen automatikus peer-to-peer hitel platform, ahol a hitel ügyletek mindenféle emberi beavatkozás nélkül mennek végbe, nincs semmilyen ráhatásunk arra, hogy ki, mikor, kitől és milyen hitelt kap. Minden piaci alapon történik. A peer-to-peer felek semmilyen módon sem tudnak egymással kommunikálni, nem is ismerik egymást. A hitelfelvevő ráadásul az esetek döntő többségében akár több tíz vagy száz személytől kapja porlasztva a hitelét; a hitel biztosítékának védelméről és kezeléséről szintén egy teljesen automatizált margin call management eszköz gondoskodik, ami technológiai szinten zárja ki a manipuláció lehetőségét.

Fontos persze megjegyezni, hogy az INLOCK nem egy decentralizált app… pont ellenkezőleg egy kőkeményen centralizált szörnyeteg, ahol a döntési logika egyáltalán nem transzparens. Nem is lehet az, hiszen a transzparencia és a piaci verseny soha sem jár kéz a kézben. Azonban a rendszert úgy fejlesztettük ki, hogy teljesen autonóm módon működjön és a következő hónapokban arra fogunk törekedni, hogy ezen autonómia minél erősebb legyen. A végső cél roppantul egyszerű: Egy teljesen önállóan (beavatkozás szükségessége és lehetősége) nélkül működő hitelplatform. Aktívan folynak azok a kutatások, amik kapcsán egyre több komponenst tudunk valóban decentralizálni. Persze szem előtt tartva, hogy elsődleges cél a funkcionalitás. Az INLOCK nem egy tech-geek stuff, az első perctől fontos cél volt, hogy tudás és tapasztalat terén ne legyen szükség többre, mint bármely crypto wallet esetén… Ezt szerintem hoztuk is és tartani is fogjuk.

A fejlesztésen túl persze ne feledkezzünk meg arról, hogy lemenedzseltünk itt egy ICO-t, méghozzá nem kis ellenszélben, gyakorlatilag beidőzítve a legnagyobb crypto/ICO depression időszak kellős közepére. Itt is hosszan tudnám sorolni a kollégákat, akik részt vettek ebben a kőkemény munkában, de mivel itt közel 30 emberről beszélünk hat országból akik direkt módon kontributáltak, így engedjétek meg, hogy a nevek felsorolása helyett csak annyit írjak, hogy… köszönöm mindenkinek, hogy részt vállaltatok és sokatok továbbra is részt vállal ebben a melóban, merthogy a munka oroszlánrésze csak ez után jön. Hogy is néznek ki egy valamire való startup fázisai?

(1) Öttlet (2) Koncepció (3) Finanszírozás (4) Fejlesztés (5) Validáció (6) Piacra vezetés

Mi a mai nappal kipipáltuk a negyedik pontot is. Most jön az 5. pont, aminek nemes egyszerűséggel a célja: Vajon amit elkészítettünk az tényleg kell-e bárkinek és ha igen, akkor tényleg van-e rá akkora igény, amiből a platform fenntartható rentábilisen és tud hatékonyan működni a token ökoszisztéma is?

Mondhatnám így előre, hogy az INLOCK esetében a validáció kapcsán a pálya eléggé lejt nekünk, hiszen nem véletlenül hoztunk létre egy teljesen automata rendszert, így az operatív és adminisztratív költségek drasztikusan konvergálnak a nullához. Nincs szükségünk hatalmas staffra a fenntartáshoz, nem lassítja a platformot indokolatlan bürokrácia, ha valaki hitelt akar felvenni és megfelel neki az aktuális legjobb ajánlat, akkor másodperceken belül már tudja ki kiküldeni a platformról a megkapott hitelt és költheti is arra, amire tervezte. Nincs szünnap, nincs napi zárás, nincs nyitvatartási idő…

Itt álljunk csak meg egy pillanatra… Mennyire is marketing duma ez a másodperceken belül végbe menő folyamat? Hol is van itt a hitelvizsgálat és az egyéb jól ismert nyalánkságok? Nélkül, hogy most egy kiselőadást tartanék az INLOCK működéséről nézzünk egy end-to-end folyamatot:

Az ügyfélnek gyors (mondjuk forint alapú) refinansz hitelre van szüksége, amihez rendelkezik Ether fedezettel. Regisztrál az INLOCK platformra (csak emailcím és jelszó kell), majd beutalja a fedezetnek szánt Ethert. Itt meg kell várnia a confirmationt, ami legyen mondjuk 5 perc. Mindennel együtt ott tart, hogy 10 perccel a kezdés után le tudja kérni a hitelajánlatát. Kikér 500 dollár értékben USDC hitelt, amire kap is – a példa kedvéért – egy 7%-os APRű kamatot. Tehát az éves kamatláb 7% lenne, de neki csak 30 napra kell a kölcsön, így összesen 502.87 USDC-vel fog tartozni a hitelezőknek, amihez ha mondjuk 200%-os fedezetet választ, akkor ~1005 dollárnyi Ethert kell zárolnia a platformon és kb 430 ILK platform használati díjat fizetnie (ez kb 5 dollárnak felel meg). A hitelajánlat elfogadására 2 perc áll rendelkezésre, ami alatt ez APR és az ajánlatok számára érhetők csak el. Annak elfogadásával már ki is utalhatja az USDC-t az egyik helyi váltóhoz (pl. Magyarországon a MrCoinhoz) és kaphatja is a bankszámlájára a ropogós forintot. Mindez a kiutalási confirmationnel együtt összesen nem vesz igénybe több mint 20 percet teljesen nulláról. És persze nincs sem hitelvizsgálat, nincs ügyfél-azonosítás (nem kell feltölteni hozzá az összes okmányodat és a teljes fotóalbumodat). Nos… ez tényleg ennyire egyszerű, a gyakorlatban is…

Mindettől persze reálisan kell látni a helyzetet, a következő hónapokban bizonyítani kell a terméknek.

És ha bizonyít… nos akkor jön a legkeményebb rész: A piacra vezetés vagyis az üzletfejlesztés. Hogy mit is jelent egy ilyen jellegű termék piacra vezetése? Valami olyasmit, amihez képest a fejlesztés, az ICO management és a koncepció kidolgozás együtt véve is piskóta. Közel egy éve dolgozunk az INLOCK üzletfejlesztésén, nagyon komoly partneri megállapodásokkal a zsebünkben is az kell mondjam néha olyan érzésem van, mint elemlámpa nélkül bolyongani az útvesztőben… alapvetően tök jó poén az első pofára esésig. Persze ha őszinte akarok lenni… jómagam és a core csapat is potom egy éve vár arra, hogy végre néhányszor pofára essünk és onnan felállva végig csináljuk az a bizonyos 6. fázist…

Ha a cikk kapcsán bármilyen kérdésed merült volna fel, vagy egyszerűen csak érdekel közelebbről is, hogy merre tartunk, akkor csatlakozz a INLOCK HUN telegram csoporthoz…

https://t.me/inlock_hun

Source: Variance

Leave a comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d blogger ezt szereti: